Vnútorný systém kvality
Rada pre kvalitu Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave je poradným orgánom dekana fakulty pre zabezpečenie a hodnotenie vnútorného systému v oblasti zabezpečovania kvality poskytovaného vysokoškolského vzdelávania a výskumu, ako aj kvality riadenia fakulty.
Ustanovujúce zasadnutie Rady pre kvalitu na RKCMBF UK sa uskutočnilo za prítomnosti prorektorky pre rozvoj a kvalitu UK prof. MUDr. Viery Štvrtinovej, PhD. a dekana RKCMBF UK ThDr. Ing. Vladimír Thurzu, PhD. dňa 19. júna 2019.
Zloženie fakultnej Rady pre kvalitu
Predseda:
doc. ThDr. Michal Vivoda, PhD.
Členovia:
prof. ThDr. Pavol Farkaš, PhD. - vedúci Katedry biblických vied
doc. PhDr. Petra Jedličková, PhD. - Katedra praktickej teológie
doc. SSD. Blažej Štrba, PhD. - Katedra biblických vied
Ing. Štefan Vrátny - zástupca externého prostredia
Krištof Martinák – študent 5. ročníka RKCMBF UK
Tajomník:
Ing. Jana Hajnovičová - vedúca študijného oddelenia
Štatút a rokovací poriadok fakultnej Rady pre kvalitu
Zápisnice zo zasadnutí fakultnej Rady pre kvalitu
Hodnotiace správy
Vnútorné hodnotiace správy VSK
Vnútorná hodnotiaca správa VSK 2024
Vnútorná hodnotiaca správa VSK 2023
Vnútorná hodnotiaca správa VSK 2022
Hodnotiaca správa Rady pre kvalitu 2019
Rok 2023
Hodnotiaca správa vzdelávacej činnosti za rok 2023
Hodnotiaca správa vedecko-výskumnej činnosti fakulty za rok 2023
Rok 2022
Hodnotiaca správa doktorandského štúdia za rok 2022
Hodnotiaca správa vzdelávacej činnosti za rok 2022
Rok 2021
Hodnotiaca správa vzdelávacej činnosti za rok 2021
Hodnotiaca správa vedecko-výskumnej činnosti za rok 2021
Rok 2020
Hodnotiaca správa vzdelávacej činnosti za rok 2020
Hodnotiaca správa vedecko-výskumnej činnosti za rok 2020
Rok 2019
Hodnotiaca správa vzdelávacej činnosti za rok 2019
Hodnotiaca správa vedecko-výskumnej činnosti za rok 2019
Rok 2018
Hodnotiaca správa vzdelávacej činnosti za rok 2018
Hodnotiaca správa vedecko-výskumnej činnosti za rok 2018
Rok 2017
Stanovisko vedenia fakulty k študentskej ankete UK zo 6. decembra 2023 (1. 10. 2024)
Vedenie fakulty ďakuje Oddeleniu kvality Rektorátu UK za realizovanie, vypracovanie a zaslanie výsledkov druhého ročníka študentskej ankety UK, ktorá sa uskutočnila 6. decembra 2023 elektronickou formou. Tieto výsledky prerokovalo kolégium dekana na svojom zasadnutí 18. septembra 2024, na ktorom sa ako hosť zúčastnil predseda fakultnej rady pre kvalitu. Vedenie fakulty sa uznieslo, že výsledky univerzitnej ankety treba reflektovať vo svetle semestrálnych fakultných ankiet, ktoré poskytujú relevantnejšiu spätnú väzbu z dôvodu väčšieho počtu respondentov a ich adresnejších odpovedí. Vedenie fakulty sa pravidelne zaoberá spätnou väzbou od študentov, berie ju na vedomie s veľkou vážnosťou a jej výsledky zohľadňuje pri riešení personálnych a iných otázok, čo prináša pozitívne výsledky. Dekan fakulty, s cieľom zlepšenia pedagogického procesu, o výsledkoch ankety informuje kompetentné a dotknuté osoby. Všetky detailné výsledky ankety má k dispozícii dekan fakulty a prodekan pre vzdelávaciu činnosť. Vedenie fakulty si je vedomé, že treba neustále rozvíjať komunikáciu univerzitných a fakultných záležitostí smerom k študentom i pedagógom. Z tohto dôvodu, ako býva zvykom na začiatku akademického roka, vedenie fakulty pripomenulo znovu vyučujúcim dodržiavanie platného študijného poriadku fakulty a obsahu informačných listov predmetov na pedagogickej rade v utorok 24. septembra 2024. Vedenie fakulty zorganizuje v priebehu mesiaca október tohto akademického roka stretnutie so študentmi, na ktorom ich bude informovať o výsledkoch študentských ankiet, o fungovaní akademických orgánov a vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na fakulte a univerzite.
Stretnutie so študentmi sa uskutočnilo v stredu 16. októbra 2024 v aule kňazského seminára v Nitre. Dekan fakulty poveril predsedu fakultnej rady pre kvalitu, aby pripravil a viedol toto stretnutie. Študenti vzali sprostredkované informácie na vedomie. V rámci diskusie jeden študent uviedol, že priebežne zhromažďujú podnety, ktoré konštruktívne spracujú, aby ich predložili na prerokovanie v príslušných fakultných orgánoch so zámerom účinného vylepšovania a skvalitňovania akademického života, zvyšovania spokojnosti všetkých zainteresovaných a za účelom efektívneho rozvoja fakulty. Interná zápisnica zo stretnutia je uložená na dekanáte fakulty.
Výsledky univerzitnej online ankety spokojnosti svojich zamestnancov (2023)
Vedenie RKCMBF UK obdržalo elektronickou poštou 26. júna 2023 z Oddelenia kvality a rozvoja Rektorátu UK prostredníctvom svojho fakultného zástupcu výsledky univerzitnej online ankety spokojnosti svojich zamestnancov, ktorí sa jej zúčastnili v máji t.r. počtom 13 (z tohto 12 pedagogickí; 19% zo všetkých). Vedenie fakulty pozitívne prijalo výsledky tejto ankety, uvedomujúc si, že treba neustále pôsobiť na zlepšovaní kvality pracovného prostredia a pracovných podmienok pre svojich zamestnancov, aby ich spokojnosť rástla vzhľadom na ich osobnostný i profesijný rozvoj a tým aj na ďalší rozvoj fakulty. Vedenie fakulty si uvedomuje, že situácia, v ktorej sa fakulta nachádza, je zložitá, hoci atmosféra na nej je priateľská, ako sa vyjadril jeden z respondentov. Pre ľahšie získavanie spätnej väzby vedenie fakulty zriadi schránky anonymných podnetov na vylepšovanie kvality a rast spokojnosti, do ktorej by mohli vkladať svoje podnety nielen zamestnanci, ale aj študenti.
Výsledky univerzitnej online ankety spokojnosti svojich zamestnancov [pdf]
Dotazník spokojnosti zamestnancov RKCMBF UK v roku 2021
V rámci procesu zosúlaďovania študijných programov s novými platnými štandardami sa uskutočňuje aj hodnotenie vnútorného systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na našej fakulte. Jedným z dôležitých nástrojov merania danej kvality je anonymný online dotazník spokojnosti zamestnanca. Formou elektronického online google formulára sme oslovili pedagogických i nepedagogických zamestnancov a zaslali sme im formulár do vlastných e-mailových schránok. Zvolili sme tento spôsob, aby sme zabezpečili čo najjednoduchší prístup k vyplneniu dotazníka a tak získali čo najrelevantnejšiu štatistickú vzorku. Respondenti pri jednotlivých otázkach označili možnosť, ktorá najlepšie zodpovedá ich hodnoteniu.
Počet oslovených respondentov: 67
Počet vyplnených dotazníkov: 28
Percentuálny podiel zapojenia sa oslovených respondentov do prieskumu: 41,8%
Percentuálny podiel zapojených pedagogických a nepedagogických pracovníkov:
- Pedagogickí pracovníci: 75% (21 osôb)
- Nepedagogickí pracovníci: 25% (7 osôb)
Dĺžka pôsobenia pracovníkov na RKCMBF UK:
- Do 5 rokov: 10,7%
- Do 10 rokov: 25%
- Viac ako 10 rokov: 64,3%
Komunikácia
V tejto sekcii sme sa v otázkach zamerali na prieskum spokojnosti s atmosférou na pracovisku v širšom i užšom zmysle. Skúmame vnímanie vzájomnej spolupráce, otvorenosti v komunikácii medzi nadriadenými a podriadenými, či zreteľnosť a jednoznačnosť v komunikovaní úloh. Transparentnú komunikáciu považujeme za jeden z pilierov spokojnosti na pracovisku. Pokúsili sme sa otázkami identifikovať prípadné nedostatky, aby sme ich odstránením prispeli k zvýšeniu kvality v zabezpečovaní vysokoškolského vzdelávania.
Informovanosť
Sekcia zameraná na informovanosť má poskytnúť základné indikátory o dostupnosti, zrozumiteľnosti, správnosti a spôsobe, akým je zamestnancom zabezpečované poskytovanie informácií. Zároveň sme sa zamerali na zisťovanie, do akej miery sú zamestnanci informovaní o základnom poslaní fakulty. Uvedomujeme si, že správny tok informácií voči zamestnancom a opačne je dôležitým nástrojom zvyšovania kvality vo všetkých oblastiach. Identifikovanie prípadných nedostatkov nám poskytne možnosť na nápravu.
Riadenie
V sekcii o riadení sme sa v prieskume zamerali na spokojnosť zamestnancov s ich ohodnotením a kompetenciami, možnosťami ďalšieho kariérneho a odborného rastu, s podporou nadriadeného, s možnosťou vnútorných či zahraničných mobilít.
Spokojnosť a motivácia
V tejto sekcii sme sa zamestnancov pýtali na pracovné motívy, mieru dôležitosti jednotlivých motívov, na spokojnosť vo veci zabezpečenia dobrých pracovných podmienok, prístupu k ich osobným problémom. Tiež sme zisťovali hodnotenie prístupu fakulty k zmenám a modernizácii. Spokojnosť v týchto oblastiach je kľúčovým momentom pracovnej výkonnosti a teda pilierom zvyšovania kvality vo všetkých procesoch súvisiacich so vzdelávaním.
Vyhodnotenie otázok v tejto sekcii sme realizovali formou prehľadných tabuliek. Každá tabuľka obsahuje znenie položenej otázky. Číselné hodnoty v tabuľkách vyjadrujú počet respondentov vyjadrujúcich svoj názor na otázky vo vertikálnej línii tabuľky. Poznámka: respondent nemusel vyjadriť hodnotenie povinne pri všetkých oblastiach, preto v niektorých stĺpcoch chýbajú čísla.
Záverečné zhodnotenie
Konkrétne odpovede na jednotlivé dotazníkové otázky sú k dispozícii na dekanáte fakulty.
Z prieskumu v sekcii zameranej na komunikáciu vyplýva, že vyše polovica pedagogických či nepedagogických zamestnancov fakulty nemá vedomosť o pravidelných hodnoteniach činností na ich pracovnom útvare. Tento údaj naznačuje dve možnosti: buď sú o takomto hodnotení nedostatočne informovaní, alebo sa takéto pravidelné hodnotenie nerealizuje. V oboch prípadoch je nutné situáciu overiť a vyvodiť adekvátne dôsledky. Hodnotenie atmosféry na jednotlivých pracoviskách a na fakulte ako takej je vo všeobecnosti veľmi pozitívne. Tiež ako výborné sa javia výsledky prieskumu ohľadom komunikácie podriadený-nadriadený a neboli zaznamenané žiadne konkrétne negatívne hodnotenia. Pracovníci sa tiež vyjadrili, že sú im jasne komunikované ich úlohy. V budúcnosti plánujeme pridať otázku, ktorá by mala v tejto oblasti autoevaluačný charakter – teda by vypovedala o samohodnotení zamestnancov, ktoré by sa týkalo zhodnotenia plnenia svojich úloh.
Sekcia zameraná na prieskum informovanosti pedagogických a nepedagogických zamestnancov priniesla veľmi uspokojivé výsledky. Nadpriemerne dobre je známe poslanie fakulty všetkým zamestnancom, tiež vysoko hodnotia aj možnosť adekvátne sa zapojiť do diania na fakulte a do jej poslania. Informácie o dianí na svojom útvare získavajú zamestnanci v najvyššej miere z webu a v druhom rade z priamej komunikácie s nadriadeným. Všetci opýtaní potvrdili, že vedia, na koho sa obrátiť s požiadavkou o informácie v prípade potreby.
V sekcii, ktorá sa zameriava na oblasť riadenia, sme všeobecne zaznamenali nadpriemerné výsledky nad 80% spokojnosti. Zamestnanci sú spokojní so spätnou väzbou v ich práci, s podporou priameho nadriadeného, s organizáciou práce, s akceptáciou i s kompetenciami, ktorými jednotlivci disponujú. Uviedli tiež vysokú spokojnosť v oblasti uplatňovania rovnosti príležitostí a akceptácie ich návrhov. Avšak pri otázke o podpore rozvoja osobnosti a manažérskych schopností svoju relatívnu spokojnosť vyjadrilo len 64% respondentov. Za zmienku stojí, že pri vyhodnocovaní dotazníkov sme zaznamenali jedného pedagogického zamestnanca, ktorý v spomínaných otázkach uvádzal negatívne hodnotenia a vyjadroval tak svoju nespokojnosť – komunikácia, akceptácia, možnosti rastu, kompetencie a pod. Priemerné hodnotenie sa ukázalo v súbore troch otázok hovoriacich o možnosti mobilít, zahraničných ciest a prijímania zahraničných hostí. Tretina zamestnancov vyjadrila iba strednú mieru spokojnosti, približne polovica respondentov uviedla pomerne vysoké vnímanie podpory v spomínaných oblastiach.
V sekcii Spokojnosť a motivácia zamestnanci mali možnosť vyjadriť svoj názor ohľadom napĺňania ich pracovných motívov. Podľa celkového skóre spokojnosti môžeme konštatovať, že väčšina zamestnancov je relatívne spokojná po všetkých stránkach. Najspokojnejší sú zamestnanci v oblasti zaujímavosti práce, potom atmosféry na pracovisku a morálneho ohodnotenia, dôležitú úlohu v spokojnosti hrajú tiež právomoci a zodpovednosť a istota práce. Istú nespokojnosť vyjadrili zamestnanci s finančným ohodnotením. Ohľadom zabezpečenia primeraných pracovných podmienok vyjadrili zamestnanci všeobecne veľmi vysokú mieru spokojnosti. Ako podhodnotené vnímajú zamestnanci najviac vybavenie svojho pracoviska, prístup k technológiám a stravovaniu.
Ako veľmi dôležité motivačné prvky vo svojej práci určili respondenti na prvom mieste zaujímavosť práce a na druhom mieste morálne ohodnotenie. Tesne za týmito motivačnými prvkami sa umiestnili atmosféra na pracovisku a stálosť a istota práce. Finančné ohodnotenie a možnosť kariérneho rastu získali neutrálne až málo dôležité hodnotenie. Z uvedených preferencií zamestnancov v porovnaní s ich vyjadrením spokojnosti môžeme konštatovať, že vzájomne korelujú, teda miera dôležitosti pracovných motívov je potvrdená v reálnom hodnotení spokojnosti. Zjednodušene povedané a zhrnuté – čo si zamestnanci osobne prajú a považujú za dôležité, to vo veľkej miere aj vo svojej práci dostávajú.
Zamestnanci sa nevedeli úplne jednoznačne vyjadriť, či sa uplatňuje podľa nich jednotný prístup k ich odbornému rastu, ale 67% zamestnancov je v tejto oblasti spokojných. Štvrtina opýtaných uviedla ako dôvod potenciálnej zmeny zamestnania lepšie finančné ohodnotenie a významnosť pracovného postu. Približne polovica zamestnancov by uvítala možnosť anonymného hodnotenia nadriadených a zriadenie schránky nápadov a návrhov.
Odporúčania na záver:
· Preveriť situáciu ohľadom pravidelných hodnotiacich činností jednotlivých pracovísk, vyvodiť adekvátne dôsledky – ak sa hodnotenia nevykonávajú, treba ich zaviesť; ak sa vykonávajú, treba ich transparentne komunikovať.
· Personalizovať úlohy ohľadom pravidelných útvarových hodnotiacich činností.
· Zvážiť do budúcna v dotazníku pridať otázku, ktorá by mala autoevaluačný charakter – teda by vypovedala o samohodnotení zamestnancov, ktoré by sa týkalo zhodnotenia plnenia svojich úloh.
· Prekonzultovať, akým spôsobom zvyšovať manažérske schopnosti a iné zručnosti zamestnancov.
· Zlepšiť komunikáciu o potrebách a možnostiach domácich či zahraničných mobilít a spolupráce so zahraničnými hosťami.
· Zvážiť možnosť zavedenia anonymného hodnotenia nadriadených a schránky nápadov a návrhov – ak by sa zaviedla, personalizovať zodpovednú osobu na túto agendu.
Zabezpečovať kontinuálne vylepšovanie technického a materiálneho vybavenia.
Schránka anonymných podnetov študentov a zamestnancov fakulty
Pre zadanie podnetu kliknite na link: